Saturday, December 1, 2012

Lunch hari ni

Plan asal nak masak la, tapi di samping tu nak pegi tapau utk mak Nasi Beriyani Ayam. Then, Haqimie called kata nak Nasi Ayam Penyet pulak. Aku memang tak bawa duit lebih hari ni, ingat time balik nanti nak minta En K la duit. Sambil tu aku dah plan jugak nak singgah kedai. Ada resepi yang aku nak cuba.

Tapi......masuk dalam keta, cerita kat En K, dia kata dia lupa bawa wallet. Alllaaa....cancel semua plan. Duit aku ngam2 je nak beli ikan bakar, macam selalu la menu hari Sabtu. Benda lain tak boleh nak beli.

So, balik tu beli ikan keli bakar 3 ekor. Balik rumah, terus sediakan bahan nak masak ayam. Aku dah minta awal2 mak keluarkan ayam dan masak nasi. Nasib baik la kan, kalau tak merasa la aku goreng telur je nanti.

So, memandangkan cili padi tinggal sikit, aku belasah je la campur cili merah. Tapi tak pedas la.

AYAM TUMIS CILI MERAH




Bahan-bahan:

7 ketul ayam
1 biji kentang - dibelah 6
3 tangkai daun sup - dipotong kasar
1 keping asam gelugur
Air
Minyak untuk menumis
1 batang serai - diketuk
2 sudu besar sos tiram
Garam secukup rasa

Bahan-bahan kisar:

1 biji bawang besar
6 ulas bawang putih
1 inci kunyit hidup
3 biji cili merah
5 biji cili padi merah
Air

Cara-cara:

Panaskan minyak dan tumis bahan kisar dan sos tiram hingga wangi Masukkan serai dan ayam.
Gaul rata dan masukkan kentang dan asam keping.
Kacau sekali-sekala, kalau agak kering, boleh tambah sedikit air.
Masukkan daun sup dan garam. Perasakan.

Sedap dimakan dengan nasi panas. Cicah roti/pulut pun ok.

No comments: