Sunday, December 9, 2012

Haqimie's Birthday

My eldest son is going to be an 8-year-old boy on Friday. He already asked me to bake him a butter cake (originally he asked for carrot cake, but since he tasted my butter cake the other day, he changed his mind). Well, for me ok je since butter cake is one of the easiest cake to make after all. I already bought some of the ingredients when we went out for groceries' shopping and topped with some other on Thursday when I went out for lunch with my colleagues.

On Friday, mmg rasa macam nak holiday ke apa, serious malas nak wat keje, rasa lagi lembab dari siput. Abby boring la kan, sbb tetiba Mr W bagi dia keje, design box. En K siap ponteng lagi, malas. Aku pon kalau diikutkan mmg la malas. Tapi pergi juga, sbb kan dah janji wat potluck. Aku bangun awal pagi, dok menumis bahan nak wat daging dendeng tu. Tapi, I told En K that I planned nak amik time off, around 4 something. Sebabnya nak pegi cari hadiah utk Haqimie, pastu leh balik awal to bake the cake before we went out for dinner. Haqimie requested nak makan kat Vicchuda dan opah lak sudi belanja ::wink::. Dia siap create event kat FB lagi birthday dia makan kat Vicchuda.

Time potluck, masing-masing makan menambah, siap amik resepi dari Sherry lagi. Lepas makan, bertambah la malas nak giler nak wat keje. Mrs J pulak mmg tak masuk, Mrs C pulak half day, wah memang macam nak raya la. Spoil cuma Mr W, Mr A ada.

Sherry bawa tempoyak bilis, aku bawa daging dendeng, Muni masak nasi, Abby bawa air kotak, Flora minta Julie2 belikan buah2an, Julie2 beli aiskrim. Aku ada bawa jugak Puding Roti Pelangi tu, licin, Hajar siap kata dia tak sempat rasa pon. Huhu..nanti la aku wat lagi.

Oh ya, akhirnya tudung yang I thought dah MIA tu sampai jugak pada aku. Ceritanya, pagi tu aku dah bising2 kat Poslaju call centre, komplen la pasal how come diorang boleh let go je org tulis no phone instead of IC no ngan company stamp kan. Siap mintak nama posmen, of coz la diorang x bagi, tapi aku geram. Diorang kata diorang akan wat siasatan. Alih-alih lepas lunch tu, Fanny datang bagi, dia kata actually takde org sign pon...hmm macam mana tu....? Anyway, alhamdulillah, dapat jugak tudung tu.

So, dalam pukul 3.45 pm aku sms Mrs J, kata nak amik time off. Fuh, nasib baik dia reply OK....jeles je bebudak tu aku balik awal, ngeh. En K dah ada kat bawah time tu, aku dah pesan awal2 tak payah bawak Haqimie dan Qayyum. Lepas amik Rayyan kat nursery, ktrg terus ke 1U, ingat nak guna voucher Isetan yang En K dapat time annual dinner tu, malangnya takde yang diaim. So ktrg pegi ke Toys'Rus, monopoly ada tapi takde diskaun, so pegi AEON lak, ada tapi diskaun 10% je, jadi la..beli terus. Lepas tu, terus shot balik rumah.

Sampai je, terus ke dapur, sediakan bhn2 nak buat kek, terus buat. Kek siap lebih kurang pkl 9 pm, tak sempat nak sejukkan pun, Haqimie dah tak sabar nak potong. So aku pun hias secara ekspres, tuang Hershey's Chocolate Sauce keliling kek, pastu tgh2 letak fresh strawberries. Pacak lilin 8 btg, nyalakan, nyanyi2 tiup lilin potong sorang sikit merasa, terus ktrg ke Vicchuda pulak. Hujan time tu.







Order ikan kerapu masak pedas, sup ekor, En K order nasi goreng USA sbb Qayyum suka, mak pulak nak lidah masak kicap. Alhamdulillah, ikan kerapu punya la besar. Kalau aku tau, aku request yg sedang aje. Total RM85. Aku tanya ikan kerapu tu berapa, dia kata RM55. Hoho mahalnya...

Balik rumah Haqimie buka hadiah, suka dia dapat Monopoly Cuti2 Malaysia. En K bagi jam Casio.

Well, that's my Friday's story.

No comments: