Friday, December 14, 2012

Membaking malam-malam

Serious aku sudah dilanda ketagihan membaking. Disebabkan aku dah sedia lecek dan mendadu pisang berangan pagi tadi, makanya malam ni aku teruskan niat nak buat kek pisang yang x jadi hari tu. Aku ambil resepi ni dari CMG. Memandangkan kitchen scale dah rosak, aku convert unit metric dengan rujukan dari Puan Azlita. Thanx to both of them for sharing such good recipe and useful info.

Nak resipi ori, terjah sini k.

KEK PISANG COKLAT URAI

Resepi asal: CMG
Olahan: mrskojiwami



Bahan-bahan:
200 gm tepung superfine
1 1/2 sudu teh baking powder
1/2 sudu teh soda bicarbonate
100 ml susu segar
3 biji telur
1 sudu teh esen pisang
Kacang gajus secukupnya - dicincang
50 gm coklat urai
4 biji pisang berangan - dilecek
2 biji pisang berangan - didadu
150 gm butter - dipotong dadu
1/2 cawan gula perang + 2 sudu besar gula putih

Cara-cara:
Panaskan oven pada suhu 170 darjah C selama 20-30 minit.
Satukan tepung, baking powder dan soda bicarbonate.
Lengser loyang dengan butter.
Masukkan butter dan gula dalam mixer bowl. Putar hingga sebati.
Masukkan telur satu per satu dan pukul hingga berkrim.
Kemudian, selang-selikan masuk tepung dan susu segar. Ulang sehingga habis.
Masukkan esen pisang dan putar sebentar.
Padamkan mixer. Masukkan pisang lenyek dan pisang dadu dan gaul satu arah dengan spatula.
Masukkan coklat urai dan gaul rata (satu arah).
Tuangkan ke dalam acuan, ratakan dan tabur cincangan gajus rata-rata.
Bakar selama 40-50 minit atau sehingga kek masak. Uji dengan garpu/lidi dan tgk jika garpu licin atau masih melekat. Kalau licin, maknanya dah masak.

Nota:
Lain kali, I should 2 biji pisang lenyek dan 1/2 cawan pisang dadu je...sbb kek aku tu jadi berat sbb pisang byk sangat, walaupun rasa mmg sedap....tapi kek tak cun...

No comments: