Monday, July 8, 2013

Butter Cake (Mrs Ng SK)

[Written a couple of weeks ago – date forgotten]


Dah beberapa hari asyik search resepi butter cake versi lain pulak. Sebelum ni dah try resepi ni. Ingatkan kali ni nak try resepi lain. Bila bloghopped ada la jumpa few recipes. Ada yang guna 5 jenis bahan je. So, jumpa la resepi Mrs Ng SK. Memula rasa macam renyah je, sebabnya nak kena asingkan egg yolks and whites kan. Macam malas la pulak. Jalan-jalan lagi, masuk juga ke dalam Aziejaya. Rupa-rupanya Pn Azie pun ada guna resepi Mrs Ng SK. Last sekali, decide nak cuba jugak la memandangkan all reviews mengatakan kek ni superb. Lagipun bahan-bahan memang dah ada. Saya memang ikut sebijik-sebijik sukatan dalam resepi ni walaupun ada certain bahan menggunakan brand lain.

Tips yang saya dapat dari few blogs, kalau buat butter cake, preferably gunalah pure butter. Antara contoh pure butter ialah SCS, Anchor dan Golden Churn. Jenama seperti Buttercup bukan pure butter sebaliknya hanyalah lepa susu, mungkin lebih sesuai dibuat butter spread untuk disapu pada roti bakar. Boleh juga guna, tapi hasilnya mungkin tak sesedap menggunakan pure butter.

Here’s the recipe, you can refer to here [link] also.

Butter Cake Mrs Ng SK



Bahan-bahan:

1 ketul mentega (± 250 g) – dilembutkan
50 g + 150 g gula kastor
200 g tepung berserbuk penaik (atau 200 g tepung gandum + 1 sudu kecil serbuk penaik) – diayak
4 biji telur gred B – asingkan putih dan kuning
1 sudu kecil esen vanilla
60 ml susu segar (atau 60 ml air sejuk + 2 skop susu tepung)

Cara-cara:
1               Panaskan oven pada suhu 170°C selama 30 minit.
2               Sediakan acuan dan lapikkan dengan kertas minyak mengikut saiz acuan. Lengserkan bahagian tepi dan atas kertas minyak dengan mentega.
3               Mula-mula, masukkan putih telur ke dalam mangkuk adunan dan pukul dengan mixer hingga agak kembang pada kelajuan sederhana. Masukkan 50 g gula kastor sedikit demi sedikit dan pukul hingga kental (hingga dapat soft-peak – meringue). Ketepikan.
4               Dalam mangkuk adunan yang lain, pukul mentega dan 150 g gula kastor (masukkan sedikit-sedikit) hingga kembang dan putih (macam colour cream cheese).
5               Masukkan telur sebiji demi sebiji, setiap kali masuk putar hingga sebati baru masukkan yang lain.
6               Masukkan esen vanilla dan separuh dari tepung sedikit demi sedikit. Putar rata.
7               Masukkan susu separuh-separuh barulah masukkan baki tepung sedikit demi sedikit sehingga habis.
8               Kemudian, masukkan separuh dari adunan putih telur (meringue) dan putar rata. Matikan mixer.
9               Masukkan baki meringue dan gunakan teknik kaup-balik hingga sebati kesemuanya. Tuangkan ke dalam acuan dan ratakan.
10           Bakar selama 45 minit atau hingga masak sepenuhnya. Gunakan lidi sate dan cucuk menyerong, keluarkan dan pastikan lidi sate licin tanpa ada kek melekat. Jika ada, tambah masa selama 10 minit lagi.
11           Boleh kurangkan suhu kepada 150°C pada 15 minit terakhir untuk mengelakkan permukaan kek menjadi terlalu perang.
12           Sejukkan di atas redai sebelum dihidangkan.

Review:
Memang sedap sangat kek ni, lembut dan moist. My kids and husband makan dengan banyaknya. Resepi ni memang dah less sweet and the cake fluffy enough that it melted in my mouth. Recommended.

No comments: