Sunday, November 4, 2012

Lunch hari ni

Pagi2 lagi En Koji dah ke pasar, dia malas nak ajak aku, katanya lambat, sbb dia ada keje sikit petang nanti.

Balik je aku tgk punya la banyak dia beli, ketam, udang, sotong, ikan merah, ikan kembung, petai 8 papan kot, barang2 kering, sayur...Ni nak suruh aku masak selalu la ni, huhu.

So, aku pun start la operasi memasak. Dah ada petai dan udang so apa lagi mesti la sambal tumis udang petai kan. Selain tu, aku masak baby kailan sos tiram dan kari ayam utk kiddos.


SAMBAL TUMIS UDANG DENGAN PETAI




Bahan-bahan:
15 ekor udang sederhana - buang kulit dan belah bhgn tengah, buang urat hitam
3 papan petai - dibuang kulit dan dibelah dua
1 biji bawang besar - dipotong bulat
3 sudu besar air asam jawa
1 sudu besar sos tiram
Minyak untuk menumis
Garam dan gula secukup rasa

Bahan-bahan dikisar halus
1 genggam cili kering - dipotong kecil dan direbus
4 ulas bawang putih
3 biji bawang besar
1/2 inci belacan

Cara-cara:
Panaskan minyak dan tumis bahan kisar hingga garing dan pecah minyak.
Masukkan sos tiram dan sedikit air.
Setelah mendidih, masukkan gula dan petai. Kacau lagi.
Kemudian, masukkan udang dan kacau rata.
Hampir masak, masukkan air asam jawa dan garam secukup rasa. Kemudian masukkan bawang dipotong bulat. Kacau seketika dan angkat.

Nota: Bubuh gula time awal2 tu aku dapat tips dari sini: aziejaya.blogspot.com, supaya sambal nampak berkilat.

No comments: