Thursday, March 15, 2018

Lunch Menu 20.2.2018

Each day, I can now accept the fact that I'm a full-time housewife. At first, I felt a meltdown, because I've been working for over 18 years now. I never imagine that I would be a housewife so early, not even 40 yet. But, after a few weeks of feeling down, now I feel more energize and start to think that this is maybe what I really want after all. True, I have no income of my own now, have to depend entirely on my husband on money matters, but I think my life is more peaceful now somehow. I'm quite happy to get up at 5.30 am every school days, prepared breakfast, and see Qayyum off on the van to school. Then, I'll crawl up on my bed to take a nap until 8.00, wake my husband up and sometimes accompany him at breakfast, but mostly not coz I'm sleepy. Then, around 10.30 am, I'll start to prepare and cook for lunch, sometimes I packed lunches for Haqimie and Rayyan. Hang clothes outside, sweep the floor, wash the dishes... I maybe not a perfectionist when it comes to cleaning and tidying the house but I try my best. And amazingly I feel energetic too. Never thought I found happiness to be a stay-at-home mother.

Last night I had a talk with my husband before sleep, saying that I think I'm glad I wasn't offered to work at MD, because of so many reasons that I'm glad not happening to me. And I feel so relieved when my husband said he also think that it's good that I'm not working anymore, coz he said I'm less stressed and tired nowadays, the house looks quite organized, our kids happy to be home early after school, there's always dinner served early when he got back from work. Before this he was quite worried about those bills and all, but last night he said, we saved more actually. I think I'm blessed.

So no more whining about not working anymore. I'm happy now.

So today, we throwback our menu on 20th February 2018.


Macaroni Carbonara

Bahan-bahan:

1/2 peket makaroni – direbus mengikut arahan pada peket, ditoskan
5 batang sosej ayam – dihiris
1 keping dada ayam – dipotong dadu
3/4 tin cendawan butang – dihiris
1 botol sos carbonara Pregos
1 cawan susu segar
1 sudu besar serbuk lada hitam
1 biji bawang Holland – dipotong dadu
3 ulas bawang putih – dicincang halus
Air secukupnya
Garam dan Maggi Cukup Rasa
Sedikit minyak untuk menumis

Cara-cara:

  1. Panaskan minyak. Tumis bawang putih hingga harum diikuti dengan bawang Holland hingga layu.
  2. Masukkan ayam, sosej dan cendawan. Tumis beberapa minit dan masukkan serbuk lada hitam. Tumis sebentar.
  3. Masukkan sos carbonara. Tuangkan sedikit air ke dalam botol sos dan goncangkan. Tuangkan ke dalam masakan tadi.
  4. Masukkan susu dan kacau rata, masukkan air jika suka berkuah.
  5. Setelah mendidih, masukkan garam dan MCR jika suka. Kacau rata dan setelah berwap, tutup api.
  6. Sedia dihidangkan.


Spaghetti ala Aglio Olio My Style

Bahan-bahan:

1/2 peket spaghetti – direbus mengikut arahan pada peket, ditoskan
7 ulas bawang putih – dicincang halus
3 sudu besar chilli flakes
1 ekor sotong sederhana – dibuang kulit luar dan dihiris
1 keping daging kisar Ramly – dilembutkan
1 pokok daun ketumbar – dicincang kasar
Garam dan MCR secukup rasa
2 sudu besar minyak masak

Cara-cara:
  1. Panaskan minyak. Tumis bawang putih hingga agak garing dan wangi.
  2. Masukkan sotong dan daging kisar. Kacau rata.
  3. Masukkan spaghetti, daun ketumbar, chilli flakes, garam dan MCR. Kacau rata beberapa minit dan tutup api.

2 comments:

puanstoberi said...

Ayang.. da benti keja ya..
Alahai best nya.
Wish list sgt tu.
Tu hari ms cuti kuarantin Rizq HFMD tu mmg terfikir best nya dapat jd SAHM. Tapi.. wat to do.. :(

Takpe lah. Nanti nak pencen awal lah ..huhuhu..

mrskojiwami said...

Haha Ida... ingat tak layan blog dah... hihi... blog aku ni nak update resipi aku je sebenarnya, utk reference anak2 aku, tapi ntah tetiba nak jot something about my feelings jadi SAHM. Haah, dah resign... company closing down. Ingat nak try tempat lain...tapi semua pun jauh belaka... so aku buat freelance je kat rumah.. takde la masyuk sgt tapi boleh la to kill the time... kotidak kang asik tido je....

takpe ida, selagi daya keje, keje je... aku pun mula2 macam x boleh terima gak at first tetiba je jadi full time housewife, ambik masa jugak 2 3 minggu dok rasa useless memula haha... tapi alhamdulillah, rupanya best gak dok umah ni...