Monday, March 19, 2018

Teatime 14.3.2018



Kuih Ketayap

Bahan-bahan inti:

1/2 biji kelapa parut (putih sahaja)
1/2 ketul gula melaka - dipecah-pecahkan
1 sudu besar gula perang
Secubit garam
2 helai daun pandan - disimpul
1/4 cawan air
2 sudu besar tepung gandum

Cara-cara:

  1. Masukkan air, daun pandan, garam, gula melaka dan gula perang ke dalam periuk kecil dan panaskan di atas api kecil hingga betul-betul larut.
  2. Masukkan kelapa parut dan kacau sekali-sekala hingga pekat dan sedikit kering.
  3. Setelah agak kering (tetapi masih sedikit lembap), masukkan tepung gandum dan kacau rata. Fungsi tepung gandum adalah untuk hold inti, supaya tidak berderai. Biarkan sejuk sebelum digunakan.
Bahan-bahan kulit:

1 cawan (atau lebih) tepung gandum - diayak
1/2 kotak santan + 1 cawan air - dikacau rata
Secubit garam
1 biji telur - dipukul sedikit
1/2 sudu besar pandan emulco*
Sedikit minyak + simpulan daun pandan

*Kalau tidak menggunakan emulco, boleh kisar 4 helai daun pandan bersama sedikit air dan tapis. Kemudian tambah 1 - 2 titik pewarna hijau jika suka.

Cara-cara:
  1. Satukan tepung dan garam dan kacau rata.
  2. Buatkan lubang di bahagian tengah. Tuangkan campuran santan dan telur. Kacau menggunakan whisk hingga rata dan tidak berketul. Kemudian, tuangkan emulco dan kacau rata.
  3. Masukkan adunan ke dalam pengisar dan kisar hingga halus. Dengan cara ini, adunan tidak perlu ditapis lagi. Jika tidak menggunakan cara ini, pastikan adunan dipukul rata dan tapis sebelum digunakan.
  4. Panaskan non-stick pan, sapukan sedikit minyak rata-rata menggunakan simpulan daun pandan yang dicelup ke dalam minyak.
  5. Tuangkan 1 senduk adunan dan lenggangkan supaya nipis. Biarkan adunan berubah warna dan lekang sedikit di bahagian tepinya. Kuiskan dengan sudip dan angkat. Ketepikan. Buat hingga habis.
  6. Sementara membuat baki kulit, ambil sekeping kulit yang sudah masak tadi. Letakkan 1 sudu besar inti dan gulung seperti membuat popiah. Buat sehingga habis.

No comments: