Wednesday, March 29, 2017

VMD MV Family Day ~ Day 1

Assalammualaikum,

Last weekend kami sekeluarga join Family Day VMD, En. K's company. Ini first time kami join as a family, sebab sebelum ni their annual holiday just for staffs sahaja, pergi pulau and so forth. Kebetulan kali ni, one of the staffs got married, so they decided to hold a family vacation after we go to the wedding.

Day 1 ~ 24.3.2017 (Friday)

Kenduri kahwin Anuar hari ni di Kuala Rompin, Pahang. So, kami mulakan perjalanan seawal 6.30 pagi dari Sg. Buloh, sebab En. K pun ingat-ingat lupa jalan ke arah sana. Sebelum ni, dah 2 - 3 kali ke sana, tapi dah lama. So, on the way tu, Mike call, dia nak start gerak bila kami dah sampai Kuala Pilah, sebab rumah dia kat Nilai so dah dekat. Saya dah siap-siap bawa air Nescafe panas, supaya tak mengantuk la kan. Tapi tak sempat nak breakfast lagi sebab En. K terus nak gerak je ke sana. So, kami sampai area Batu Kikir, call Mike dia kat mana, tapi rupanya dia dah jauh di belakang. So kami gerak sampai ke Jempol, simpang ke Muadzam Shah, tunggu kat situ. Tapi nak dekat 45 minit juga Mike tak juga sampai, so En. K call kata kitorang gerak dulu. Singgah makan kat restoran tepi jalan, tapi as usual kitorang mesti salah pilih kedai :(.

Tak nak tulis nama kedai, tapi masakannya tak sedap, dan overcharged. Tak berbaloi langsung. Dan yang paling tak best, bila gerak ke depan lagi rupa-rupanya banyak je lagi gerai-gerai yang memang ramai orang dan nampak meriah. Hmm... tak apa la, dah rezeki kami setakat tu je. Cuma tu la, kami ni kalau makan something yang tak kena kat tekak, kena pulak harga mahal, rasa ralat dan rasa tak puas makan. Tapi kami decide, makan time kenduri je la nanti.

So, teruskan perjalanan, singgah di Lanjut Beach Resort. Actually, kat sini cadangan asal nak buat family vacation, tapi tak jadi sebab Ley Sean kata tak cukup bilik untuk kitorang semua. Nasib baik juga tak stay kat sini, sebab nampak agak boring la... dan pantai pun tak cantik.

Send location kat yang lain-lain, diorang still jauh lagi kot. So kitorang pun lepak tepi pantai kejap, sejukkan enjin. Lepas 1/2 jam, start gerak ke Pantai Lanjut then decide tunggu yang lain-lain kat sini je.

Dalam 1 jam jugak kot kitorang lepak, send location semua, barulah semua sampai (4 buah kereta), Mr Ko and co, Stefan and co, Adam and co, Jamal and fam dan Zairi and fam datang all the way from Tanjung Gemuk sebab dia holiday kat Tioman sebelum tu, tapi Mike and fam still tak sampai lagi. Zarin and fam pulak kita jumpa kat kenduri je terus. So, sementara tunggu Mike, kami semua lepak minum air kelapa kat food court. Tapi yang lain-lain end up makan tomyam la, mi goreng la, nasi paprik la.... kata nak pegi kenduri.... huhu

Then, lepas dah sembahyang Jumaat dan Mike pun dah sampai, we all pun teruskan perjalanan. Kali ni Mr. Ko yang guide our way. Sampai rumah kenduri dalam pukul 2 lebih, pengantin pun belum sampai. Kita makan dulu. Lauk kampung yang sedap, ada nasi hujan panas, tapi as usual saya mesti la pilih nasi putih je. Lauk pulak, saya ambik ayam goreng berempah, sambal belacan, gulai lemak nangka. Sedap. Yang lain-lain pilih daging kurma. Tapi since saya masih menjaga portion makanan, ambik sikit je la nasi, tapi alhamdulillah takde pulak craving pastu.

Zarin pun dah sampai masa ni. Pengantin pun sampai dalam 3.30 pm kot. Cuaca kat Kuala Rompin seriously panas giler....berlengas masing-masing. Dalam pukul 4 pm, kitorang start gerak ke Mersing. Tujuannya ke Fishing Bay Resort, tempat kitorang akan menginap 3 hari 2 malam.

Mr Ko masih jadi guide kitorang. Altogether 8 buah kereta - fully loaded. Sampai kat resort, lepak dulu tengok pantai, sementara Ley Sean uruskan urusan check in. Tempatnya cantik, betul-betul tepi pantai (Teluk Buih). Ada pool, ada la aktiviti kayak, archery, rabbits, fishing of course. Settle check in, family saya dapat bilik paling besar, dan yang paling best memang betul-betul mengadap pantai, buka je pintu tu dia pantai dalam 15 langkah kot. Best! Bilik saya ada 1 katil king dan 1 katil single, ada halaman. Tapi sayangnya, TV tak boleh guna. Takpe la, datang sini nak rehat dan enjoy. So sepanjang 3 hari tu memang we all TV-less la... kids pun tak kisah, dapat pool, dapat kawan baru lupa dah pasal TV. Seharian main pool, sampai sunburn masing-masing.

Saya pun tak risau nak biar diorang sebab ramai yang tukang tengok haha.... malas nak lepak kat luar lagi, sebab panas terik dan nak mandi, berlengas sangat. Dah petang sikit, baru la keluar.

Untuk dinner, semua sepakat nak dinner dalam cafe resort je. Ada tomyam, ikan cencaru bakar, sotong sambal, udang sambal dan banyak lagi la. Sedap juga, cuma portion agak sikit dan pricey la kan. Tapi saya masih berjaya control portion makanan, so memang makan nasi sikit je.

Lepas makan, saya tak tau nak buat apa. Saya segan pulak nak pegi sembang ngan the wives, sebab tak kenal dan tak tau macam mana nak start conversation. Hahaha... last-last saya balik bilik. Lepak sambung baca novel, Rapture by Lauren Kate.

Malam tu tido awal, sebab memang dari 6.30 am berjaga kan. Penat... nasib baik bilik sejuk...

Happy Rayyan

Useful info

Surrounding

Jeti berdekatan Pasar Nelayan, Teluk Buih, ikan fresh baru naik

Pasar Nelayan, Teluk Buih, Mersing

First time tgk ikan ni, x tau nama