Thursday, June 16, 2011

One month's jab

Early in the morning dah bersiap ke KD Paya Jaras for Rayyan's one month's jab. Last Monday kan x jadi, diorang suruh datang hari ni. New experience for me coz I've never been in a KD before. Pergi awal bukan apa, takut ramai dan lambat.

Tapi, amazingly, tak ramai orang langsung. Trainee nurses ramai la. Pastu parents/patients termasuk ktrg dalam 3-4 orang je. Tapi tetap lambat. Huhu.

Memula sampai, En K gi daftar. Aku duduk la. Tetiba sorang trainee datang suruh aku letak baby kat baby area then dia suruh aku amik urine. What? Aku bukan pregnant, or am I looked pregnant, dalam hati la ni. Anw, aku tanya dia sekali lagi, test air kencing? Dia kata haah. Aku pun pegi je la, mmg prosedur macam tu kot (seriously, after two previous post-natals, never I'd been asked to take urine anymore, tu aku cam blur sket ni). Dia kata urine normal, means takde gula or protein (cam urine test masa pregnancy check-up tu). Okey. Duduk balik.

Then, another nurse passed me the baby together with a small cut-out paper, with some info about the baby. Apparently, berat Rayyan bertambah 700+- gm and length dia bertambah 2 cm.

Since aku takde record kat KD ni, nama aku last skali dipanggil even tho kalau ikut turutan sepatutnya aku no 3. I assumed la, but never mind, whatever. (Actually aku dah plan, kalau KD ni ramai giler org, I'll go to Pusrawi or klinik India kat area umah aku tu).

So, senior nurse tu tanya about the baby, about me. Dia tanya darah nifas ada lagi ke, baby minum susu apa, ada masalah. Aku cakap hidung baby selalu mcm tersumbat, dia kata itu normal, maybe alah dengan kipas, unless dia nampak macam tak leh bernafas, then kena pegi hosp cepat2. Then, she pricked my middle finger for some blood (seriously govt hosp/klinik mmg byk kena cucuk la...). Then masuk ke bilik lagi satu utk cucuk baby. Menjerit la my Rayyan kejap, tapi lepas tu dia tidur balik, wah tak sakit ke? Until now, dia still tido padahal belum mandi pagi. Aku malas la nak mandikan pukul 7 pg tadi, sebab takut dia demam, terkejut mandi awal sangat. As far as I'm concern, Rayyan ni macam x tahan sejuk sgt.

So, next appointment will be on 18th July 2011.

No comments: