Friday, June 17, 2011

Lindungi Kulit Cara Sihat Dan Semula Jadi


Seiring dengan peningkatan usia seseorang, kulit juga tidak terkecuali mengalami masalah seperti kemunculan garis-garis halus, kedutan dan sebagainya. Selain faktor semula jadi, gaya hidup tidak sihat, stres dan persekitaran antara penyumbang masalah kulit.
Justeru, pelbagai cara dilakukan bagi mendapatkan kulit wajah yang bersih, bebas dari masalah kulit dan paling penting dapat melambatkan proses penuaan. Namun anda harus berhati-hati memilih cara yang betul. Jika salah memilih rawatan wajah, boleh menyebabkan kulit wajah rosak. Berikut beberapa tip untuk melindungi dan menjaga kulit anda secara sihat dan semula jadi.

Hindari Sinar Matahari Secara Terus
Pancaran sinar matahari terus ke kulit antara punca berlakunya kedutan. Sebaiknya, gunakan pelindung matahari terutama bagi anda yang sering terdedah kepada sinaran matahari. Selain untuk mengurangkan kedutan ia juga akan menghindari anda dari kanser kulit.

Jangan Merokok
Kajian menunjukkan bahawa asap rokok dapat menyebabkan penuaan kulit. Bahan di dalam rokok juga boleh menyebabkan kerosakan kolagen dan elastin yang merupakan komponen penting di dalam kulit seseorang.

Tidur Yang Cukup
Tidur adalah waktu tubuh menggantikan sel-sel kulit mati dengan sel-sel yang baru. Tidur yang mencukupi juga boleh membantu tubuh mengeluarkan hormon pertumbuhan yang akan membantu kulit memperbaiki ketebalan, lebih elastis, dan mengurangi kedutan. Sebaiknya, tidurlah dengan posisi terlentang. Tidur dengan posisi mengiring boleh menyebabkan kedutan terutama di bahagian pipi dan dagu.

Kurangkan Mengerdip Mata
Ini kerana gerakan wajah yang berulang-ulang, seperti berkedip akan membuatkan otot-otot wajah bekerja lebih keras sehingga membentuk lekukan di bawah permukaan kulit. Lekukan ini lama-kelamaan akan menjadi kedutan. Selain itu, kaca mata hitam juga penting dalam melindungi daripada sinaran matahari selain mengurangkan anda mengerdip ketika berada di bawah sinaran matahari.

Ambil Protein
Ambil banyak sumber makanan terutama di dalam ikan. Pengambilan ikan yang mengandungi protein tinggi dan omega-3 akan memberi nutrisi pada kulit, membantu mengekalkan awet muda selain melambatkan kemunculan kedutan di wajah. Banyakkan juga mengambil kacang soya kerana ia dikatakan membantu melindungi dan menghalang bahaya sinaran matahari. Pengambilan makanan tambahan terutama yang berasaskan kacang soya boleh membantu meningkatkan struktur kulit.

Gunakan Pelembap
Ia berfungsi melindungi wajah anda. Pun begitu, jangan sering mencuci muka anda kerana ia akan menghilangkan minyak dan kelembapan semula jadi kulit yang bertindak melindungi kulit dari kedutan.

Jangan Lupa Vitamin C
Pengambilan Vitamin C dapat meningkatkan pengeluaran kolagen, melindungi dari bahaya sinar UVA dan UVB, mengatasi masalah pigmentasi, dan memperbaiki keadaan kulit yang rosak.

Makan Buah
Selain pengambilan ikan dan kacang soya, anda juga harus mengamalkan memakan buah dan sayuran yang merupakan anti oksida. Anti oksida merupakan komponen yang dapat mengurangkan kesan radikal bebas selain membantu membuatkan kulit kelihatan lebih segar dan bersinar serta dapat melindungi melawan beberapa kesan sinaran matahari.

I really hope that I can follow the above regimes, but I'm just hopeless except for no smoking.

No comments: