Sunday, June 12, 2011

Minum petang

Sepanjang berpantang ni, menu breakfast/tea time sama ada roti kosong ngan susu pekat, atau jem, atau Milo semata-mata atau kalau mak rajin, dia akan buatkan cucur ikan bilis. Utk yg lain, cucur udang. Mak kata kuih yang dibolehkan jenis yang flour-based, mcm tepung talam ke dan seangkatan dengannya. Malangnya aku tak gemar kuih yang manis-manis, aku prefer savoury, cam karipap ke, popia ke kan, tapi tak boleh. So dapat cucur ikan bilis tu pun dah nikmat tak terkata. Air lak, selain air suam ngan air halia tu, aku juz minum kopi o atau Milo je (tapi kan kengkadang aku belasah jugak Nescafe Tarik 3 in 1 tu, tak leh tahan, hik, pastu cam nyesal). Hari tu masa pegi umah yong tu, hai teringinnya teh tarik. Tapi apakan daya. Padahal ada je oat 3 in 1, tapi dah dasar tekak tak leh terima, peram je dalam kabinet.

Petang ni, sbb hari Ahad, En K ada kat umah, dia dok proses amenda ntah kat backyard tu, so dgn inisiatif sendiri, aku pun buat la cucur ikan bilis. Tapi versi malas punya. Rayyan lak meragam sbb BCG dia cam menanah, pelik lak aku, dah sebulan baru nak bengkak dan menanah. Ke aku ada silap makan.

CUCUR IKAN BILIS


Bahan-bahan:
3 senduk tepung gandum
1 senduk air panas
Serbuk kunyit
Garam

Dikisar:
Segenggam ikan bilis
1 biji bawang besar
1 biji cili merah
1 biji cili hijau

Cara membuatnya:
Gaul kesemua bahan hingga sebati dan tidak terlalu cair (nanti serap minyak). Jemput-jemputkan dan goreng hingga kuning.

No comments: