Sunday, June 20, 2010

Ikan Cencaru Sumbat Sambal Kelapa

1 ekor ikan cencaru sederhana besar - dibelah belakang
(Gaul dengan garam dengan serbuk kunyit)

Sambal Kelapa

1 biji cili merah
5 biji cili padi
1 batang serai
Kelapa parut
Belacan
Serbuk kunyit
Garam

Tumbuk kesemua bahan kecuali kelapa. Setelah lumat, masukkan kelapa parut dan tumbuk sikit-sikit (jangan sampai lumat). Gaulkan dengan sudu supaya rata dan sumbatkan ke dalam bahagian belakang ikan. Goreng atau bakar ikan (lagi sedap kalau lapikkan sehelai daun kunyit kat dalam ikan tu, baru sumbatkan dengan sambal kelapa).

2 comments:

puanstoberi said...

Ayang..aku tingin nak buat ikan sumbat nih. Tp mak aku biasa taruk sambal je, sambal mcm sambal belacan tu. Tp aku idak la reti nak belah blakang ikan tu. TSkkk..

mrskojiwami said...

aku pon suka jugak bubuh sambal belacan tu, ekceli mak aku pon buat macam tu, kengkadang ada gak buat sambal kelapa. tapi kan, en koji suka bubuh sambal kelapa so, aku layan je la...