Wednesday, May 24, 2017

Breakfast Menu 24.5.2017

Assalammualaikum,

Hari ni terlambat sikit keluar rumah. Kesian Qayyum, hari2 masuk sekolah lambat. Dah cuba bangun pukul 5 am setiap hari pun still aku lambat. Kalau nak cepat, memang kena masak untuk mak dari malam sebelumnya, tapi takkan la nak masak sup sayur pun dari malam sebelumnya kan? Haruslah masak pagi-pagi tu. Buat breakfast lagi, kalau tak sempat, mintak tolong En K buatkan air. Kalau sempat, aku la yang buat. Pagi2 je kena ada 3 jenis air. Nescafe untuk aku dan En K. Milo untuk kiddos. Mak teh halia 3 in 1. Kadang2 tak buat breakfast pun. Diorang ni kadang2 pagi2 sgt tu tak lalu makan. Aku lak yang bengang, penat masak tak makan pulak. Kena la paksa sapa2 bawa bekal. Kalau tak rugi je la kan. Untuk mak biasanya, yang simple2 je. Sup sayur dengan fishball, ikan goreng, ikan masin goreng (fave mak), ikan rebus goreng (fave mak), tempe goreng (fave mak). Macam tu je la, sebab mak kata dah tak larat nak makan benda-benda keras, gigi dah tak kuat. Ayam memang sejak mak tua ni dia kurang sikit. So mostly ikan dan sayur je la. Kadang2 aku rajin buat la masak lemak putih ke, masak lodeh ke, camtu la... Tapi pun, if buat from scratch pagi2 buta tu, tetap la tak sempat nak siapkan before 6.30 am.

Ok la, pagi ni buat cekodok pisang. Pisang En K beli dari hari Sabtu lagi, pisang emas dibawa belayar. Semalam aku dah siapkan bancuhan then simpan peti sejuk. Pagi ni baru menjemput pisang. Jom tengok resipi la ya.

Cekodok Pisang

Bahan-bahan:

15 biji pisang emas – dikupas kulit
4 sudu besar gula
1 sudu kecil soda bikarbonat
2 cawan tepung gandum Cap Bunga Ros (agak-agak) – aku suka la guna tepung ni
1/2 sudu kecil garam

Cara-cara:

  1. Lenyek pisang hingga hancur bersama gula.
  2. Masukkan bahan-bahan lain dan kacau hingga mesra. Adunan mestilah tidak terlalu lembik atau terlalu keras. Yang sedang-sedang saja.
  3. Panaskan minyak. Jemputkan adunan ke dalam minyak. Buat hingga hampir penuh kuali. Jangan penuh sangat nanti adunan mengembang tak muat kuali pulak.
  4. Goreng hingga perang hitam-hitam sikit, cekodok memang kaler macam tu. Angkat dan toskan minyaknya. Buat sehingga habis.

No comments: