Wednesday, February 8, 2017

Guide for Road trip to Koh Lanta, Krabi Day 2

Hari Kedua ~ 1 Februari 2017 (Rabu)

Dalam pukul 10.30 a.m. waktu Thailand (waktu Malaysia 11.30 a.m.), kami pun checkout. Dan terus pergi ke next place to stay. Tak jauh sangat dari Lanta Residence Boutique. Nama tempat ni Rann Chalet. Ok salah pilihan nampak gayanya. Sesiapa yang datang Koh Lanta, aku tak recommend resort ni. Pada aku sefamili, agak tak selesa la. Satu sebab mmg dia betul2 chalet buluh (nasib baik en-suite bathroom) aku dah cuak dah kena kongsi bathroom ke apa ni? Apa pun bilik too small, dah tentu banyak nyamuk even though dia provide kelambu, ada kipas je, katil mmg keras, boleh rasa spring. Toilet amenities tak disediakan, untuk room Haqimie dan Qayyum kelambu berlubang. Sabun ada tapi used one. Untuk harga RM280/2 rooms/night, to me is quite overpriced. Sila la pilih hotel sebaiknya dan plan awal. Plan last minit camni la kekdahnya. Nasib baik aku memang jenis bawak amenities sendiri ke mana saja so bab tu takde masalah.

Kelebihannya pulak mmg terletak betul2 tepi pantai so kiddos mmg suka sgt la dpt main pasir. Kat sini sewa skuter mahal pulak. THB350. So En K pegi round cari tpt yg murah. Dia jumpa Honda PCX dengan sewa THB350. Sebenarnya THB450, dah nego2 dpt la kurang. Sewa utk 24 hours. Dah settle kami pergi semula ke gerai makan semlm.

Order
1 x tom yum seafood
1 x beef green curry
2 x seafood fried rice
3 x steamed white rice
1 x iced milk tea
1 x lime juice
1 x nescafe suam

Total THB530 = RM66.25

Settle mkn, kiddos main pasir. En K round pantai, aku pulak buat foot massage berdekatan pantai, perghh angin dah la best naik sleepy aku. Dah la urut style baring. Kalau kat Hatyai style duduk. Harga THB300 = RM37.50 untuk 1 jam, tapi rasanya dia urut 1 jam lebih sikit.

Then aku balik chalet layan k-drama Scarlet Heart: Ryeo (ya dah lama, tapi aku baru nak layan). Yang lain-lain meronda sekitar pantai. Lepas tu En K bawa aku pulak round. Sempat la tapau pancake dan padthai untuk mkn di chalet dgn kiddos. Oh ya cuaca sepjg hari tu mmg windy dan x panas.

Dah ptg kiddos main pasir lagi. Aku pon join tgk sunset sekejap. Lepas maghrib, pegi dinner tpt baru pulak. Nama restoran Yawee Restaurant. Harga murah sikit dari kedai buluh. Mat saleh pon ramai dinner kat sini.

Kami order
1 x tom yum seafood
1 x beef green curry
1 x lemon chicken
1 x seafood fried rice
2 x steamed white rice
1 x iced milk tea 2
1 x limau ais
1x nescafe suam
1 x teh o ais

Total dlm THB500. Tapi in terms of sedap, sedap lagi kedai buluh.

Settle makan, aku balik chalet dan lepak sambung k-drama. Yg lain2 pegi shopping di night market. Chalet ni mlm2 happening sebab dia turned to night bar by the sea. Tapi kedudukan chalet aku ke tengah sikit so dgr sayup2 je. Yg x bestnya mmg boleh dgr butir suara neighbours di samping bunyi aktiviti couple mat saleh. Faham2 je la.

En K mmg komplen habis pasal chalet ni sbb mmg x selesa. Huhu.

No comments: