Thursday, February 9, 2017

Guide for Road Trip to Koh Lanta, Krabi Day 4 (Hatyai)

Hari Keempat 3 Februari 2017 (Jumaat)

Hotel tak sediakan breakfast. Kami just bancuh coffee dan green tea. Anak-anak makan maggi cup untuk lapik perut. Lepak-lepak dan lepas mandi, dalam pukul 11.30 a.m. waktu Thai, kami pun checkout. Tapi pergi lunch dulu di Salma Restaurant. Jalan kaki je.

Order:
1 nasi paprik daging
1 set nasi dengan green curry chicken
1 set nasi lemak ayam
1 set nasi (tak ingat pulak)

Total pun tak ingat dah last day gitu.

Lepas makan, pegi jalan market, takde benda menarik nak beli. Then terus shoot ke Central Festival Mall. Round sana sini, then singgah food court di LG sebab nak tapau kerabu megi yang awesome tu dan juga nasi goreng awesome. Food court di LG ni mostly HALAL. Ramai orang Malaysia menjamu selera jugak.

Settle, En K nak pergi semula ke uptown, nak cari lagi baju rock untuk anak bujang. Tapi belum buka lagi, so kami round mall lain pulak. Dalam pukul 6 p.m. camtu pegi balik ke uptown dan dapat la beli t-shirt. Terus bergerak pulang ke tanah air, first time keluar Thailand waktu malam. Sekarang Immigration Thailand dah baru, tak perlu turun dan beratur (boleh juga kalau nak). Terus beratur kereta je. Tapi time tu banyak giler kenderaan, so memang agak lama jugak la turn. Dah sampai kat kaunter, still semua penumpang kena turun. Time ni serahkan passport, passenger's list form (balik) untuk cop. Still kena selitkan RM1 dalam setiap passport (info ni aku dapat bila blogwalking masa first time nak masuk Thailand bawa kereta). Dah settle, aku sebagai pemilik kereta, kena ke kaunter Custom untuk serahkan semula form declare kenderaan tu. Ini part PENTING ya, kalau form ni hilang, kenderaan tu akan diblacklist dari memasuki Thailand untuk tempoh tertentu. Kat sini, selepas serahkan form, kita dikehendaki isi log book tulis nombor kenderaan dan sign. Settle boleh la pulang ke Malaysia.

Waktu Malaysia time ni dah 8.30 p.m. Aku suggest kat Mr K cari budget hotel la sbb nak drive balik Taiping pon macam dah penat. So, search Agoda.com, jumpa satu bilik suite dengan harga RM90+, ada 1 katil king dan 1 super single kat Leverage Business Hotel, Alor Setar. Ok la tu, ngam la untuk kami berlima nak tidur. Sebelum tu, pegi tapau McD untuk dinner. Dinner dalam bilik hotel je.

Dengan itu tamat la percutian kali ni.

No comments: