Tuesday, February 21, 2017

Breakfast 19.2.2017

Hari Sabtu tu buka Channel 111 HyppTV, ada program Selera Bajet Pulau Pinang. Diorang pegi Belimbing Kafe, ada jual roti jala/kirai besar kuali roti canai tu dengan kari ayam/daging. Perggh...nampak sedap je roti jala tu, dah lama tak makan dan tak rajin nak buat. So, malam tu berkobar-kobar nak buat, since En K pun ada beli ayam kampung. Plus, kereta pun tengah repair, problem clutch plate ke apa ntah, so mmg kitorang patah kaki nak keluar. Dah 2 kali hujung minggu lepak rumah aje. Tapi ayam yang dah dikeluarkan dari fridge terpaksa masuk balik sebab petang tu En K call suruh siap-siap nak keluar. Kereta dah ok. So kita postponed la niat tu ke hari esok.

So pagi Ahad tu, defrost ayam dan siapkan bahan-bahannya. Rayyan boleh pulak minta nasi lemak which is not granted sebab dah plan nak buat roti jala kan. Mula-mula buat kari dulu then baru start buat bancuhan roti jala.


ROTI JALA DAN KARI AYAM KAMPUNG




Bahan-bahan kari ayam kampung:

Beberapa bahagian tulang ayam (leher, kaki, thigh – semuanya dipotong kecil)
1 biji kentang – dikupas dan dipotong kiub kecil
3 tangkai daun kari
1 peket kecil serbuk kari daging Baba's
1 sudu besar kerisik
Air secukupnya
1 batang kulit kayu manis
1 kuntum bunga lawang
2 kuntum bunga cengkih
2 biji buah pelaga
3 biji bawang merah – dihiris nipis
2 ulas bawang putih – dihiris nipis
Sedikit halia – dihiris seperti mancis
1/4 kotak santan KARA
4 sudu besar minyak untuk menumis
1/4 sudu kecil pes asam jawa
Garam dan MAGGI Cukup Rasa secukupnya

Cara-cara:


  1. Panaskan minyak. Sementara itu, bancuh serbuk kari, daun kari dan air hingga menjadi pes yang tidak terlalu cair. Ketepikan.
  2. Tumis kulit kayu manis, bunga lawang, bunga cengkih dan buah pelaga hingga harum dan masukkan pula bawang merah, bawang putih dan halia. Tumis di atas api kecil hingga layu dan sedikit garing.
  3. Masukkan pes kari dan tumis hingga pecah minyak (kacau selalu supaya tidak hangit). Masukkan kentang dan kacau sebentar.
  4. Kemudian, masukkan ayam dan kacau rata. Tutup periuk dan biarkan ayam kecut sambil kacau sekali sekala.
  5. Bila air ayam sudah keluar, masukkan 1/2 cawan air dan santan. Kacau rata dan biarkan mendidih sambil kacau sekali sekala. Tutup periuk supaya kentang empuk.
  6. Setelah mendidih, masukkan garam dan perasa. Akhir sekali, masukkan pes asam jawa dan sesuaikan rasa. Setelah mendidih dan kuah sedikit pekat, tutup api.


Roti Jala

Anggaran: 15 keping

Bahan-bahan:

2 cawan tepung gandum
1 cawan susu segar
1 biji telur
1/4 sudu kecil serbuk kunyit
1 – 1 1/2 sudu kecil garam (secukup rasa)
Air secukupnya

Cara-cara:

  1. Masukkan telur, susu segar, garam dan serbuk kunyit ke dalam blender. Blend hingga berbuih.
  2. Kemudian, masukkan tepung sedikit-sedikit dan blend. Ini adalah supaya tepung tidak melekat kalau letak banyak-banyak. Sebab pernah terjadi blender tersekat.
  3. Masukkan air, agak-agak dan tepung sehingga habis supaya adunan tidak terlalu pekat atau terlalu cair. Rasa garamnya, kalau tidak cukup tambah sedikit dan blend lagi hingga halus.
  4. Kemudian, tapis adunan ke dalam bekas yang sesuai.
  5. Sediakan acuan roti jala. Panaskan non-stick pan dan spray dengan minyak (dalam botol), kalau tak ada guna butter pun boleh. Minyak pon boleh tapi make sure hanya sapu-sapu je bukan tuang. Sapu guna daun pandan yang disimpul atau kain kecil yang bersih.
  6. Pan dah panas, ambil satu cedok adunan dengan acuannya dan terus menjala di dalam pan. Teknik menjala ikut suka.
  7. Bila roti jala dan bertukar warna (make sure api kecil je), terus lipat di dalam pan dan letak di dalam pinggan hidangan. Buat hingga habis.

No comments: