Friday, October 3, 2014

Supper ~ Tuesday 30.9.2014

Kek Mentega

Sumber: Buku Resepi Kek Alex Goh

Olahan: mrskojiwami







Bahan-bahan A:
5 biji putih telur
160 g gula halus (resepi 170 g gula)

Bahan-bahan B:
250 g mentega SCS Unsalted – dibiarkan lembut
1/2 sudu kecil garam halus (MrsK tambah)
1 sudu teh esen vanila (MrsK tambah)
210 g tepung gandum – diayak 3 kali
1 sudu kecil serbuk penaik (resepi 1/2 sudu kecil)
3/4 cawan susu segar (MrsK tambah)
5 biji telur kuning
20 g gula halus

Cara-cara:
  1. Panaskan oven pada suhu 180°C selama 15 minit.
  2. Sementara itu, pastikan mangkuk adunan bersih dari segala air dan minyak dan pastikan semua peralatan yang akan digunakan kering.
  3. Masukkan putih telur ke dalam mangkuk adunan. Putar, gunakan kelajuan sederhana hingga berbuih, kemudian tuangkan gula (A) sedikit demi sedikit sehingga habis. Tukar kepada kelajuan tinggi dan teruskan memutar hingga menjadi ‘meringue’. Keluarkan adunan ‘meringue’ ke dalam bekas yang lain. Ketepikan.
  4. Gunakan mangkuk adunan yang sama (tidak perlu dibersihkan). Masukkan mentega dan gula. Putar pada kelajuan sederhana hingga memutih dan berkrim. Masukkan telur satu persatu, putar rata setiap kali sebelum memasukkan yang lain sehingga habis.
  5. Masukkan esen vanila dan putar sekejap. Masukkan 1/3 bahagian tepung dan diikuti 1/2 bahagian susu, putar rata. Selang-selikan sehingga habis (akhiri dengan tepung).
  6. Griskan acuan (MrsK guna acuan silikon) dengan lebihan mentega pada peketnya. Tuangkan adunan kek ke dalam acuan dan ratakan bahagian atas. Hentakkan sedikit dan bakar selama 50 minit – 1 jam hingga masak (uji dengan lidi sate, jika dicucuk bahagian tengah sepatutnya licin dan tidak melekat).
  7. Keluarkan dari acuan, sejukkan di atas redai sebelum dihidangkan.

No comments: