Sunday, May 22, 2011

Confinement - Day 12

Okay, first 3 days I was in the ward, there's nothing much I can do but to eat whatever they served me, which includes ikan cencaru (jacket fish), chicken, fried rice, eggs. OMG. Nasib baik takde pulak sakit-sakit, bisa-bisa badan. I've to eat bcoz mak tak sempat nak masakkan utk En Koji anta pada aku. And since I was bf my baby, so tahap kelaparan tu agak melampau. Nak tak nak terpaksa makan jugak, dahaga tak payah cakap la, aku bukan jenis minum air suam or makan roti krim jagung, but since tak tahan, berbotol jugak air suam aku minum, siap sms En Koji belikan roti jagung.

Day 4 (after discharged), mak masakkan asam rebus ikan kerisi kot (tak ingat la), alamak tak ingat la, yang aku ingat mak ada masakkan asam rebus ikan haruan (requested by me, bcoz I tak lalu makan sup ikan haruan). Ikan haruan tu Nyah yang bawakkan masa dia datang melawat cuti Hari Wesak ari tu. Ayam ada makan jugak, ayam kampung goreng. I read somewhere, makan cuka utk kecutkan rahim, so ada satu hari tu aku request nak makan ikan masak cuka. So mak buatkan, cuka tu ekceli takde la rasa sangat. Tapi kan malam tu, perut aku kembung pastu sakit berdenyut-denyut kat dalam, maybe tempat kena jahit tu. Sapu Minyak Herbanika NR banyak kali pun x jalan, adoi...I guess cuka tu kalau orang bersalin normal ok kot, kalau czer tak leh kot. Or maybe it was just me yang tak tahan. Rendang daging pun ada gak makan.

Like yesterday, mak dah goreng ikan merah. Tapi aku macam alamak takkan ikan goreng je kan, so aku bukak la buku Resepi Berpantang (Alaf 21), buat la ikan masak asam jawa or something la. Turn out horror, tak sedap langsung, hahah. Tapi terpaksa habiskan, kalau tak membazir, lagi pun aku takde lauk lain.

But for the last few days, my diet secara rutin adalah:

Breakfast: 2 keping roti Gardenia + susu pekat/jem strawberry/plain + 1 mug Milo + 2 scoop Enfamama

Lunch: 1 mangkuk nasi putih, 1 jenis lauk, ulam-ulaman (pegaga/raja/selom/peria katak)

Teatime: Kopi O/Milo

Dinner: Sama macam lunch.

Duh boring x yah cakap la, tapi what to do, makan saja, otherwise lapar, perut masuk angin lak. Sian baby.

Tadi mak buat rendang daging.

Tapi yg bestnya, aku ni kena pantang, tapi En Koji request aku masakkan ikan mayong masak lemak la, ketam masak lemak la, ikan sembilang kari la. Sabar je la, diorang makan best-best.

No comments: