Thursday, October 23, 2008

Kengkawan lama

This pix was taken when I was in Form 4 or Form 3 (can't remember well). I was staying in Nezy's house in Kampung Lasah, Sungai Siput (U) together with my best-ever friend-till-now, Along and Alang. We stayed there to spend the school holidays, which also included Zirah's house. This is the hometown for 5-6 classmates of mine.

Ekceli, Ida dan Achik pon umah diorang kat sini. Geng Aspura pulak, Aizul je kot, tak ingat lak kalau ada yang lain. Kitorang mula kenal since Form 1, stay kat hostel under RK (Rancangan Khas) program, untuk those yang dapat 3A1B and 4A's in UPSR pastuh tak dapat offer pegi boarding school. Aku pon first time 'berjauhan' dari family (ekceli takde la jauh mana sgt, saja je la nak duduk hostel), dari umah aku, dalam 20 minit leh sampai sekolah. Sekolah kitorang ni, ada jugak budak2 yang stay luar, kira yang duduk hostel ni special case aje la. RK ni beza la sikit dari normal classes, e.g. kalau kelas lain, bebudak perempuan kalau KH kena amik ERT, bebudak lelaki amik pertanian ke hapa, tapi kitorang, lelaki dan perempuan amik KMT. Ha gitu la, kengkununnya kelas bebudak pandai la, eekkeke perasan... byk lagi la specialities bila ada dalam kelas nih...

so sambung citer, pegi umah diorang kat kampung ni jenuh nak pujuk my mum, sebab mmg tak besa bermalam umah orang kan, sampai la along tolong pujukkan, baru la kasi. pegi sana naik bas, dua kali. first berhenti kat KK kut, pastuh baru naik bas ke SS. cenggitu la lebey kurang, haku tak ingat, citer zaman lampau nih.

first umah kitorang duduk rumah zirah sehari, yang aku ingat makan laksa.

pastu gi umah nezy lak, nak ke mana-mana naik motor, diorang ni mmg terer merempit kat kampung tuh, aku masa tu baru nak belajar-belajar aje. nak dijadikan citer, aku bawak motor bapak nezy kot, carry si Alang, nezy lak carry along. nak pegi mandi air terjun mcm kat bawah ni ha.

Photobucket

time mandi-manda tu, ada aku 'terlemas' sekejap time kitorang dok berjalan dalam air (aku tak reti swim). tenggelam dalam 1-2 minit jugak kot, mmg dah lemas la, sib baik diorang cecepat tarik aku naik atas. kisahnya time berjalan tu, aku termasuk dalam lubang pasir, uhuk...

oh jalan nak ke lata tu agak la mengerikan, naik bukit turun bukit, bukan rendah tau tapi tinggi-tinggi, bukan 1, tapi 2-3 jugak la. dah la naik motor tak berapa nak expert, dok carry orang pulak. time balik aku mmg tak tau jalan, so si Alang jadi guide aku, tiba satu selekoh, dia terlambat bagi signal kena corner, apa lagi aku menggelabah la, terlaju press menonong masuk dalam belukar, nasib baik tak terlanggar tunggul kayu betul-betul kat situ, jatuh la motor. Alang dah menangis sbb pinggang dia tergeliat, aku mmg menggelabah la kan, nasib baik aku takde apa-apa.

Motor pon dah tergeliat jugak, tapi aku still kena bawak sbb nak jalan kaki balik umah Nezy, jauh, so bawak pelan-pelan, Nezy lak bawak Alang gi klinik, rasa bersalah giler kat Alang time tuh, Alang sori ek, ko kata sampai skang pinggang ko still sakit ek?

3 comments:

puanstoberi said...

ayang..mukan felda lasah lerr.. kg lasah. err..apasal kowang tak pi umah aku time tu eh?? aku tak kawan kowang ke aku pi bercuti ke mana2 yer.

mrskojiwami said...

ida, owh ye ke, alamak salah la pulak ek, sat gi aku edit naaa

ko tanak invite aku ke baca blog baru ko?

puanstoberi said...

huhu..blum officially launch la ayang. nxt year baru nak launch. buat masa ni blog lama masih beroperasi. hehe