Thursday, April 20, 2017

Dinner 11.4.2017

Assalammualaikum,

Masa pergi Mid Valley hari tu, sempat la beli ikan bawal emas 2 ekor (1 ekor = RM7.90), 2 ekor ikan siakap (RM7.90 seekor) dan sayur-sayur sikit.

So hari ni, masak pajeri terung kesukaan mak (mak dah ada kat sini, baru ambil dari rumah Yong Ahad hari tu). Dan untuk yang lain, saya masak ikan bawal emas masak lemak cili padi. Kami semua kecuali En K suka dengan ikan ni, tapi kalau beli di pasar malam, boleh tahan mahal. So bila-bila saya jumpa offer kat Giant ke, Aeon ke, selalunya dalam RM6-8 seekor sederhana, saya grab la.

Pajeri terung ni resepi turun-temurun mak saya. Mak saya pun cakap pajeri yang saya masak sedap dan kena ikut tekaknya. Tapi tau tak, sebenarnya saya tak suka langsung pajeri, pernah try tapi tak masuk dengan citarasa saya. So setiap kali masak, memang saya tak sentuh pun.

Tapi untuk resepi hari ni, memandangkan stok udang kering dah licin, saya gantikan dengan ikan bilis. Saya rasa ok je...


Pajeri Terung

Sumber: Mak

Bahan-bahan:

4 biji terung panjang (sederhana) – dibelah 2 tanpa putus
1 peket kecil serbuk kari daging Baba’s*
1 sudu besar kerisik*
2 tangkai daun kari*
Gula perang secukup rasa
Garam secukup rasa
1/2 sudu kecil pes asam jawa
1/2 kotak santan + sedikit air
1 senduk kecil minyak masak
1 batang kulit kayu manis
1 kuntum bunga lawang
3 kuntum bunga cengkih
2 biji buah pelaga

Satukan bahan bertanda * dengan sedikit air untuk dijadikan pes

Bahan-bahan ditumbuk halus:

1 inci halia – dipotong kecil
2 biji bawang merah – dipotong kecil
2 ulas bawang putih – dipotong kecil
1/2 genggam udang kering/ikan bilis

Cara-cara:
  1. Panaskan minyak. Tumis kulit kayu manis, bunga lawang, bunga cengkih dan buah pelaga sebentar kemudian masukkan bahan tumbuk. Tumis hingga sedikit garing. Masukkan pes kari dan tumis lagi hingga terbit minyak. Masukkan gula perang dan tumis lagi.
  2. Setelah nampak garing, masukkan santan dan air. Kacau rata. Setelah mendidih, masukkan terung dan pes asam jawa. Renihkan.
  3. Setelah mendidih, masukkan garam secukup rasa. Kacau rata, renihkan sambil kacau sekali sekala hingga kuah semakin pekat dan terbit minyak. Rasa dan setelah kuah pekat tutup api.






Ikan Bawal Emas Masak Lemak Cili Padi

Bahan-bahan:

4 ketul ikan bawal emas
1 batang serai – diketuk
1 helai daun kunyit – diracik
1/2 kotak santan
1 keping asam keping
Sedikit air
Garam secukup rasa

Bahan-bahan dikisar halus:

12 biji cili padi hijau + merah
2 biji bawang merah
1 ulas bawang putih
3 biji tomato ceri
2 inci kunyit
Sedikit air

Cara-cara:

  1. Tuangkan bahan kisar ke dalam periuk, tambah sedikit air, serai dan daun kunyit dan renihkan.
  2. Setelah mendidih, perlahankan api, masukkan santan dan kacau rata.
  3. Kemudian, masukkan pula ikan. Kacau selalu hingga berwap. Jangan biarkan mendidih terlalu lama nanti santan pecah.
  4. Masukkan garam dan asam keping. Masak sehingga ikan masak sepenuhnya. Rasa dan tutup api.


No comments: