Friday, August 3, 2012

KUIH LOPES

Tak ingat Ramadhan ke berapa pulak, tapi hari Sabtu atau Ahad kot, terasa nak buat kuih lopes pulak. Tengok resepi macam senang je, tapi yang pastinya memang aku tak makan pun kuih lopes ni, just saja buat untuk En Koji dan mak je. Aku tak berapa minat kuih manis-manis, aku suka savoury type macam popiah atau karipap.

Tapi bahan-bahan ekceli tak la cukup, tapi boleh la. So tengok various recipes, aku combine je la, so originally recipe ni nak kredit kat sapa pun aku x sure. Halalkan aje la ek....


Bahan-bahan:
1 cawan pulut - dibasuh bersih
1 sudu besar pewarna hijau
1/2 kotak santan + 1/4 cawan air
Sedikit garam
1 sudu teh esen pandan
1 helai daun pandan
Kelapa parut putih secukupnya

Kalau ikut some recipes, diorang ada guna air kapur, since aku takde air kapur dan mmg tak bercadang nak guna, so aku omit je air kapur. Rasanya sama je kot.

Rendam pulut dalam air yang bercampur pewarna hijau selama 3 - 4 jam.
Panaskan kukusan. Toskan air rendaman pulut dan masukkan ke dalam loyang. Kukus separuh masak.
Bancuh santan pekat dan air bersama garam. Tuangkan ke dalam kukusan pulut dan gaul rata. Simpulkan sehelai daun pandan. Kukus sehingga masak.
Ambil penutup botol yang sederhana besar dan mampatkan pulut ke dalam tutup botol. Make sure betul2 padat, keluarkan dan golekkan atas kelapa parut putih. Buat sehingga habis.

Sos gula melaka
1 ketul gula melaka - potong kecil-kecil
1/4 cawan air

Campurkan kedua-dua bahan di dalam saucepan dan didihkan hingga pekat.

No comments: