Tuesday, August 25, 2009

Iftar 1 Ramadhan



Berbuka posa sengsorang coz Papa keja. (Ekceli dengan the kiddos la). So since Papa was not around, I was lazy to cook something fancy. For myself I just cooked Ayam Masak CIli Padi and for the kiddos Sotong Goreng Kunyit.

Thought of making some popiahs but too lazy to do so.

Sotong Goreng Kunyit

3 ekor sotong - dipotong bulat, gaul dengan serbuk kunyit
1/2 capsicum hijau - dipotong memanjang
1/2 carrot - dipotong memanjang
sedikit kubis bunga - florettes
2 hiris bawang Holland bulat
1 sudu teh Maggi Cukup Rasa
1 sudu teh kicap cair
hirisan cili merah
2 ulas bawang putih - cincang
1 ulas bawang merah - cincang
kalau nak pedas, ketuk 2-3 biji cili padi
1 sudu besar sos tiram
sedikit air

Panaskan minyak, tumis bahan cincang hingga wangi. Masukkan carrot, capsicum dan bunga kubis. Masukkan sedikitair (untuk empukkan vege).

Masukkan sotong, sos tiram, cukup rasa, kicap cair, bawang Holland dan cili merah (dan cili padi).Balik-balikkan, angkat.

3 comments:

Anonymous said...

weh chantek lak aku tgk carrot ko tu..potong pakai pe?

puanstoberi said...

ayang..cemna nak kasik sotong tu basah je..aku napak mcm ada kuah tu.. asben aku sker ni sotong goreng kunyit nih..slalu aku goreng seketui2 gitu aje..haha

mrskojiwami said...

Sue
aku pakai pemotong khas yang ada macam2 jenis cutter tu, rm10 beli kat pasar malam, ko balik mesia nanti kalo jumpa beli tau, nanti aku google gambar, kalau ada la

ida
mmeg berkuah pon, aku boh air sikit pastu boh sos tiram sikit.... kasi pekat sikit...