Sunday, November 14, 2010

KARI AYAM DENGAN KENTANG

Kari Ayam dengan Kentang




5 ketul ayam
1 biji kentang - dibelah 4
1 paket Serbuk Kari Daging/Ayam Baba's - dibancuh dengan air, tidak terlalu cair
3 biji bawang merah - ditumbuk
2 ulas bawang putih - ditumbuk
1 hiris halia - ditumbuk
1 batang kulit kayu manis
1 kuntum bunga lawang
3 kuntum bunga cengkih
2 biji buah pelaga
1 sudu kerisik - jika suka - dicampur dengan serbuk kari
1 sudu kecil serbuk cili - dicampur dengan serbuk kari
1 tangkai daun kari - dicampur dengan serbuk kari
1/2 kotak santan - dibuat 2 bahagian, separuh cair, dan pekat
Minyak untuk menumis
Garam dan ajinomoto


Panaskan minyak dan tumis kulit kayu manis, bunga lawang, bunga cengkih, buah pelaga dan bahan tumbuk hingga wangi.
Masukkan bancuhan serbuk kari dan tumis hingga pecah minyak.
Masukkan ayam dan gaul rata. Tuangkan santan cair dan kentang. Tutup periuk untuk kentang dan ayam menjadi empuk.
Setelah mendidih, masukkan santan pekat. Didihkan dan masukkan garam dan ajinomoto secukup rasa.




Sayur Masin Tumis Telur


1 paket sayur sawi masin - dibasuh dan dipotong kecil-kecil
1 biji telur
2 sudu besar cili kisar (prepared)
1 sudu besar sos tiram
Ajinomoto
Minyak untuk menumis
1 sudu kecil taucu kasar (jika suka)
1 biji bawang besar - dihiris
2 ulas bawang putih - dihiris


Panaskan minyak, tumis cili kisar, taucu (jika suka) dan sos tiram hingga pecah minyak.
Masukkan sawi masin dan kacau rata. Masukkan ajinomoto.
Pecahkan telur ke dalam sayur, biarkan separuh kental barulah kacau hingga menyaluti sayur masin.

Monday, November 8, 2010

Ponteng

Hari ni ponteng kerja. Bukan sebab apa, tapi malam semalam Qayyum demam menggigil-gigil pulak, siap mengigau nyanyi Insya Allah tu...hahahah kelakar pun ada, aku ngan En Koji tergelak tgk, tapi kesian sbb demam kan. Since dia tidur, aku bancuh susu + ubat demam, bagi dia susu. Mmg ada orang x setuju ngan method aku ni, diorang kata nanti anak2 tak nak susu, sbb rasa lain. tapi since my sons ni teramat la susah nak makan ubat masa kecik2 dulu, ini je la method yang aku pakai so that diorang dapat jugak makan ubat, be it cold or fever. tapi ubat batuk takde la, lain sangat kaler susu tu nanti. alhamdulillah la, method ni menjadi for both of them. Pastu tekap dahi Qayyum ngan Kool Fever. Mengamuk dia, benda tu sejuk kan.

So by the end of the morning, suhu badan dia dah turun. Masa tu fikir nak pegi keje ke tak ni. Maybe pegi kot, tapi dalam pukul 8 pagi tu, macam panas balik, tapi x la sepanas malam semalam. So, decide la ponteng. En Koji macam x setuju, dia mmg la kurang suka orang ponteng-ponteng ni. Hahah...

Buat breakfast mee goreng hari ni. Ekceli tak cukup bahan, tapi belasah je la.


Mee Goreng

3/4 paket mee kuning - dibilas dengan air untuk hilangkan minyak
2 sudu besar cili kisar (prepared)
1 sudu besar sos tiram
1 sudu besar sos cili
1 sudu besar sos tomato
1/2 biji tomato - dihiris
3 biji bawang merah - dihiris
2 ulas bawang putih - dihiris
Isi ayam - dipotong kiub
Kucai - dipotong (sepatutnya sawi)
1 biji telur
Kicap manis
Ajinomoto

Panaskan minyak. Masukkan telur dan hancur-hancurkan. Angkat dan ketepikan. Menggunakan minyak yang Tumis bawang merah dan bawang putih hingga wangi. Masukkan cili kisar, tomato dan semua sos.

Setelah terbit minyak, masukkan ayam dan kacau hingga masak. Kalau terlalu kering, masukkan sedikit air. Masukkan kicap manis dan ajinomoto (garam jika perlu).

Masukkan mee dan kucai. Gaul rata hingga mee masak. Masukkan telur dan gaul rata lagi.

::No title::

Last Saturday's menu.

 Ikan Belanak Masin Goreng

Sotong Kung Po (my version)

Bahan-bahan

3 ekor sotong - dipotong bulat
1 biji bawang besar - dihiris kasar
2 ulas bawang putih - diketuk
1/4 biji capsicum merah - dipotong memanjang
1/4 biji capsicum kuning - dipotong memanjang
1/4 biji capsicum hijau - dipotong memanjang
2 sudu besar prepared chilli paste
1/2 sudu besar sos cili
1/2 sudu besar sos tomato
1 sudu besar sos tiram
1 sudu besar kicap manis (I used Kipas Udang)
Biji gajus - goreng sedikit (tapi that day takde stok)
Hirisan cili kering

Cara-cara

Panaskan minyak dan tumis bawang putih dan cili kering hingga wangi.

Masukkan pes cili, sos tiram, sos cili dan sos tomato. Kacau hingga terbit minyak.

Masukkan sotong dan capsicum. Masukkan kicap dan gajus.


Asam Pedas Ikan Mabong


Bahan-bahan
1 ekor ikan mabong sederhana besar - dipotong dua
1 biji terung bulat - dibelah empat
4 biji bendi (takde stok pulak)
1 batang serai - diketuk
1 paket pes Asam Pedas Maggi
1 mangkuk air asam jawa sederhana pekat
3 biji bawang merah - ditumbuk
2 ulas bawang putih - ditumbuk
1/2 inci halia - ditumbuk
Sedikit minyak

Cara-cara
Panaskan minyak dan tumis bahan tumbuk hingga wangi.
Masukkan pes Asam Pedas dan serai. Tumis hingga wangi.
Masukkan air asam jawa. Setelah mendidih, masukkan ikan dan terung.
Setelah mendidih, masukkan bendi. Biarkan bendi setengah masak dan tutup api.

Cooking again

Black Pepper Chicken with Broccoli

Ingredients
Small chicken parts (I prefer the boney parts) - cleaned
1 packet MAGGI Black Pepper powder
2 cloves garlic - crushed
1/2 onions - sliced thinly
Enough water
Broccoli - cut into florets
Red chilli - sliced
Oil

Method
Heat oil and saute garlic and onion till fragrant.
Add in chicken and stir fry for a while then add some water. Let it boil and chicken cooked.
Add in broccoli and stir a while then pour in black pepper powder. Cook till the gravy thickened. Add in red chilli's slices.

Three-Flavoured Siakap

Ingredients
1 siakap - slid the sides
1 tbsp MAGGI cukup rasa (optional)
1 tbsp corn/wheat flour
1/4 tsp salt

1/4 can pineapple cubes (I used Ayam Brand)
1/2 green capsicum - cubed
1/2 yellow capsicum - cubed
5 cili padi - slid
1/4 carrot - julienned
1 onion - sliced thinly
3 cloves garlic - crushed
3 tbsp prepared chilli paste
1 tbsp oyster sauce
1 tbsp chilli sauce
1 tbsp tomato sauce
Salt, Ajinomoto to taste
Oil

Method
Coat the fish with the first three ingredients. Fry till golden and crisp. Set aside.

Using 3 tbsp oil from the fish's wok, saute garlic and onion till fragrant. Stir in prepared chilli paste, oyster sauce, chilli sauce and tomato sauce.

Add in all the vegetables and pineapple cubes. Stir fry and add in all the seasonings to taste.

Pour on the fish.

SKS7 Orientation's Day

This event took place last two weeks. Actually I didn't read thoroughly the contents of the invitation letter. But luckily, I kepochi nak baca a few days before the said event and I saw that the Year 1-to-be pupils need to wear a full set SK school uniform. Oh my...nasib baik sempat pi beli, kotidak selamba je la pakai jeans and t-shirt.

So that Friday (29th October 2010), we went to The Store (near our house) and began searching for the items needed. Luckily ada, duh...

So the next day, hujan lebat, tapi kena la pergi jugak kan. Dgr2 ceramah, lawatan ke kelas and so on...Nanti 2nd January 2011 kena datang balik utk bayar yuran and amik textbooks.


Haqimie was so excited to wear the school uniforms. Kept asking me when he can wear those outfit.


 Ini kat rumah Mak Ndak. Since it was very near to the school, we paid a visit to her house. Actually En Koji want to see Mak Ndak to discuss about Along's wedding this coming 21st but unfortunately she was not at home. There were only Salina and Sheila. We went down the block to the hall where the solemnisation will take place to take a peek of what are the preparations that has been done.