Tuesday, August 25, 2009

Nasi Goreng Daging Merah


This was the lunch for the kiddos (Mama tukang tengok dan tukang suap aje). Ada balance daging masak merah sahur tadi, so masak la nasi goreng style Cina untuk diorang. Tambah telur rebus sebab Qayyum suka.

Sahur 3 Ramadhan



Since Papa had requested Daging Masak Merah, so that was the dish for sahur on the 3rd day. I already did some preparation which includes marinate the meat slices in light soy sauce and red colour - feeling effect makan kat kedai tomyam kan ke daging dia kaler merah. Pastu up lagi dengan telur dadar. As for me, 1 pc of white bread and leftover beef curry. Then ratah-ratah daging masak merah.

Daging Masak Merah (No Salt Added)

Hirisan daging secukupnya - perap dengan pewarna merah (i used Star Brand) dan 2 tsp kicap cair

2 ulas bawang putih - cincang
2 hirisan bulat bawang Holland

3 sudu besar cili mesin (consists of garlic, onion, dried chlllis)
1 sudu besar sos tomato
1 sudu besar sos cili
1 sudu besar sos tiram
1 sudu teh kicap cair
Lobak merah, bunga kubis, cili benggala hijau, cili merah hiris

Panaskan minyak dan goreng daging hingga agak garing, angkat. Ketepikan.
Menggunakan minyak yang sama, tumis bawang putih hingga wangi. Masukkan cili mesin, sos cili, sos tomato, sos tiram dan kicap cair. Masak hingga terbit minyak. Masukkan sayur-sayuran dan bawang Holland. Setelah agak empuk boleh bubuh sikit air), masukkan daging, balik-balikkan dan angkat.

Popiah basah Section 14, PJ


Sedap macam dulu-dulu jugak, lebih kurang rasa Popiah SS Ali yang glemer kat Ipoh tu.2 years back it was 70 sen per piece, nowadays dah jadi RM1. Bila nak beli kena bq panjang.

FRIED SPRING ROLLS




Oh that Saturday night also I made some popiahs, at last!. But only rolled them out at 10 pm. But unfortunately, Papa also bought some popiah basah from Section 14 - sekarang dah RM1 seketul, wallahwei.

So tak laku la my popiah goreng. Tsk tsk....

Fried Popiah

Filling

1/2 paket mixed vege
1/2 handful dried shrimps
2 garlic - pounded with dried shrimps
1 tsp Maggi Cukup Rasa (Haqimie requested to be add in)
1 1/2 tsp light soy sauce
Minced chicken
(No salt added)

Heat oil and saute pounded ingredients till fragrant. Put in minced chicken and stir fry till quite dry. Add mixed vege, Cukup Rasa and soy sauce. Set aside.

Then gulung la popiah cam biasa.